reklama

Čo ak druhý nechce príliš vyjednávať? Má to vôbec zmysel skúšať?

Ak druhý nechce vyjednávať, neznamená to že sa nedá uzavrieť v budúcnosti dohodu. Podmienkou však je, aby bol druhý s nami vôbec ochotný komunikovať. Prípadne ak nie priamo s nami, tak s nejakým prostredníkom. Pokúsim sa prostredníctvom jedného príkladu poukázať na možný spôsob ako sa dá zmeniť postoj takéhoto človeka.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Keď vyjednávame, tak sa vlastne chceme s niekym dohodnúť na zmene aktuálneho stavu. Buď niečo chceme získať, alebo naopak sa niečoho snažíme zbaviť, prípadne potrebujeme uzavrieť prímerie, zažehnať konflikt a podobne. Pomôžem si jednoduchším príkladom zo života:

Chceli by ste získať susedovu motorku, o ktorej viete, že ju už dlhšie nepoužíva. Všimli ste si to už dávnejšie. Prečo ju chcete? Vravíte si, že by nemal byť problém uskutočniť dohodu, keď ju vlastne nepotrebuje. Nateraz ju len chcete získať a očakávate, že by to mohlo byť pre vás výhodné. Hodláte o tom so susedom jednať. Komunikácia suseda pri zmienke o vašom záujme získať jeho motorku zatiaľ vždy skončila tak, že to zahral "do autu". Nepovedal jasne ani áno, ani nie. Skôr vždy odbehol od témy. Nechcel teda vyjednávať. To vás ale ešte viac hecuje k tomu pokračovať a nevzdať to.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Váš Záujem je získať motorku. Susedov je nejasný, ale určite to nie je: zbaviť sa motorky. Lebo by sa hneď pýtal na Vašu ponuku a aspoň by naznačil možnosť jednať o tom.To čo robia ľudia nesprávne v takýchto prípadoch je buď:

  1. že to považujú za beznádejný prípad k uzavretiu dohody a prestanú sa snažiť, alebo

  2. rôznym spôsobom tlačia druhého do dohody ponukami, hodnotením situácie, alebo otázkami, ktoré ho majú naviesť na urýchlené uzavretie dohody (Príklad takých otázok: "Načo ti je keď ju nepoužívaš? Veď mi ju predaj!", "A to má aký zmysel mať ju v garáži?", "Uvedomuješ si, že Ti v nej ležia uložené peniaze?").

Tieto pokusy často vyvolávajú ešte väčšiu rezistenciu a určite nepomáhajú k uzavretiu dohody.

Preto ľudia nechcú vyjednávať, lebo sa obávajú, že vlastne ani nevedia prečo by mali. A majú pravdu.

Čo je v danej chvíli susedov pozitívny záujem? Nateraz vieme čo nechce: nechce sa baviť o motorke. Ale čo vlastne chce? Vieme to? Myslíme si, že by chcel naše peniaze. Ale zbavili by ste sa vy hocičoho za ponuku peňažnej kompenzácie? Niekedy možno áno, ale určine nie vždy a hocičoho. Musíte mať dôvod!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A ďalej: čo je náš spoločný záujem? Vnímanie toho čo sami chcete nestačí k tomu aby ste v prípade, že je druhý pasívny, prišli k očakávanej zhode a dohode. Je spojiteľné získať motorku a nezbaviť sa motorky? Nie.

Je teda na čase nájsť záujem na strane suseda, ktorý by nás priviedol bližšie k sebe navzájom a k možnej dohode. Potrebujeme nájsť spoločný záujem.

To čo teda navrhujem ako základný postup pred ďalším vyjednávaním je:

Zistite čo sused potrebuje. Nájdite dôvody prečo by mohlo byť pre suseda výhodnejšie sa nakoniec motorky zbaviť, ako si ju ponechať. Preverte prečo je pre neho taká cenná a čo by mohlo tú cenu kompenzovať. Zistite čo sú jeho záujmy, ktoré by ste zas vy mohli uspokojiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A pozor, nedávajte váš ďalší návrh predtým ako máte odkomunikovaný spoločný záujem.

Tým by mohlo byť napríklad:

 Vaše záujmy Jeho záujmy

  • Získať motorku a uvolniť priestor v garáži

  • Získať motorku zbaviť sa nákladov na údržbu, poistku atď.

  • Získať motorku a získať financie na inú “hračku”

  • Získať motorku a potešiť manželku že sa jej zbavil

  • atď.

Aby ste však vedeli nájsť reálny spoločný záujem je dôležité mať to s druhým odkomunikované!

No ale to je vlastne problém celej situácie. Čo ak druhý nechce príliš komunikovať? Nedali ste príliš najavo čo chcete získať? Nemohol to vnímať tak, že to ohrozuje jeho záujmy?

Pred vašim návrhom musíte najskôr poznať záujem druhého a potom sa pokúsiť spojiť vaše záujmy. Keď sa vám podarí nájsť spoločný záujem, okamžite sa dostávate bližšie k možnej dohode.

Keď sa vám podarí nájsť spoločný záujem, skúste predložiť návrh a ukážte ako druhému uspokojí jeho záujem. Nie je dôležité zdôrazňovať ako to pomôže vám. Druhý musí chápať ako to pomôže jemu. Toto je základ pre ďalší úspech!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže pokiaľ druhý nechce o niečom vyjednávať, určite má zmysel to skúšať. Musíme s ním byť schopní komunikovať, a hľadať jeho dôvody "Prečo?" by sám mal chcieť.

Juraj Skalsky

Juraj Skalsky

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek, ktorý sa stále snaží nájsť priestor pre rast. Experimentujem na sebe a potom to aplikujem úspešne na iných. Nie vždy sa nám chce, keď však nájdeme dôvod, vieme sa vždy aspoň o malý kúsok posunúť "dopredu".Pred pár rokmi som sa rozhodol behať. Veľmi mi to nešlo, ale zvládol som hneď na prvý pokus 4 kilometre bez pauzy. Po prvej 10ke - asi o 2 mesiace neskôr - som si povedal, že to skúsim na polmaratón. Trvalo mi 3,5 roka kým sa mi to podarilo. Počas tejto cesty som pochopil strašne veľa o tom čo si bežne človek neuvedomuje: ako sú silné naše zvyky, že hlava nám programuje skutočne všetko. Že cieľ bez driny nestojí za to. Aj to, že príliš veľa driny je kontraproduktívny prístup. Že je niekedy menej viac a že na to aby mal človek chuť ísť ďalej musí zažívať aspoň niekedy drobné úspechy. Toto a samozrejme oveľa viac som vedel už aj predtým. Neuvedomoval som si to však tak, ako keď som si to skutočne odžil, odtrpel a prežil. Výsledkom nie je odbehnutý polmaratón, ale zmena životného štýlu a základných zvykov. Rád sa o svoje skúsenosti s vami podelím. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu